Gabriela Mistral University Repository
The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl
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Evaluación formativa gamificada ubicua. Una experiencia piloto en la Universidad Gabriela Mistral
dc.contributor.author | Luzardo Martínez, Hendry | |
dc.contributor.author | Farías Dabike, Miguel | |
dc.date.accessioned | 2022-06-03T14:42:54Z | |
dc.date.available | 2022-06-03T14:42:54Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Revista Akadèmeia, vol. 20, Núm. 1 (2021): Junio - Julio pp. 24-47 | es_ES |
dc.identifier.issn | 0718-9397 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ugm.cl/handle/20.500.12743/2156 | |
dc.description.abstract | La evaluación formativa tiene por finalidad verificar el avance de los resultados de aprendizaje por parte de los estudiantes previo a la evaluación sumativa y a la vez permite al docente comprobar si las estrategias y recursos didácticos fueron efectivos. En la UGM se ha querido enfatizar este tipo de evaluación ya que impacta directamente en el buen rendimiento académico. Para lograrlo, desde abril del 2021, se está utilizando una herramienta de gamificación ubicua, donde cada estudiante responde cuestionarios breves generados por sus docentes y a partir de sus resultados se ubica en un ranking con respecto a sus compañeros. Lo anterior permite que los estudiantes detecten sus puntos débiles, incentivando el repaso de contenidos y, que los docentes obtengan retroalimentación inmediata, permitiéndoles la reformulación didáctica ante preguntas de frecuencia incorrecta. Los objetivos trazados fueron aumentar las tasas de aprobación y evaluar la percepción de usabilidad de la herramienta. Se realizó una experiencia piloto en la que participaron 5 profesores y 138 estudiantes de 7 asignaturas. Se aplicó una encuesta tanto a estudiantes como a docentes, donde resultó que el 70% de los estudiantes consideró la herramienta como de muy fácil uso, el 76% declaró haber usado en forma frecuente la herramienta, y el 68% respondió que esta experiencia le ayudó a mejorar el rendimiento en la asignatura. Las respuestas positivas de los docentes reafirman que esta innovación ha contribuido a mejorar el rendimiento de los estudiantes. Como conclusión se obtuvo que esta metodología fue efectiva para reforzar los contenidos y mejorar la percepción de la evaluación formativa. | es_ES |
dc.description.abstract | The formative assessment aims to assess the results of the students' learning progress before the summative assessment. At the same time, it allows teachers to monitor their teaching strategies and evaluate the effective use of the resources. The UGM wants to emphasize this type of assessment as it directly impacts good academic performance. Since April 2021, the University has been using a ubiquitous gamification tool where students answer a series of short questionnaires generated by their teachers. Then, students are ranked based on the results relative to their peers. From the results, students can detect their weaknesses, encouraging them to review the contents. Additionally, it gives teachers immediate feedback, allowing them to reformulate didactic content based on questions with higher wrong response rates. The initial objectives were to increase the approval rates and evaluate the perception of the tool's usability. A pilot experience was carried out in which five teachers and 138 students of 7 subjects participated. A survey was applied to both students and teachers. Results showed that 70% of the students considered the tool very easy to use, 76% declared that they had frequently used it, and 68% answered that it helped improve their performance in the subject. A positive response was obtained from teachers as well, reaffirming that this innovation has contributed to improving the students' performance. The outcome of this experience is that this methodology effectively reinforced the contents and helped improve the formative assessment perception. Keywords: Formative assessment - Gamification - Ubiquity - Distance evaluation - online education - virtual education - learning outcomes. | |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | Revista Akadèmeia | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Evaluación formativa | es_ES |
dc.subject | Gamificación | es_ES |
dc.subject | Ubicuidad | es_ES |
dc.subject | Evaluación a distancia | es_ES |
dc.subject | Educación on line | es_ES |
dc.subject | Educación virtual | es_ES |
dc.subject | Resultados de aprendizaje | es_ES |
dc.title | Evaluación formativa gamificada ubicua. Una experiencia piloto en la Universidad Gabriela Mistral | es_ES |
dc.title.alternative | Ubiquitous gamified formative assessment. A pilot experience at Gabriela Mistral University | es_ES |
dc.type | Article | es_ES |