Gabriela Mistral University Repository
The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl
Escritura Expresiva sobre Sintomatología Ansiosa en Tiempos de Pandemia Covid-19: un Estudio Piloto
Author
Moreno Murcia, Luis Miguel
Silva García, María Beatriz
Abstract
El propósito de la presente investigación piloto fue evaluar la efectividad de la escritura expresiva
modalidad virtual y a distancia para disminuir los niveles de ansiedad en medio de la actual
pandemia por Covid-19 en Colombia. La muestra estuvo conformada por 14 estudiantes
universitarios, con un promedio de edad de 35 años, principalmente mujeres y finalizando su
formación profesional. Se utilizó un diseño experimental de caso único AB, con mediciones pre y
pos intervención. Para estas mediciones se utilizó el Inventario de Ansiedad Rasgo-Estado
(IDARE), a fin de cuantificar los niveles de ansiedad de la muestra. Como modelo de intervención
se llevó a cabo el protocolo formulado por Pennebaker, desarrollando las adaptaciones particulares
al contexto colombiano y a la situación de pandemia actual. Se realizaron análisis estadísticos
mediante el software SPSS versión 16. Entre otros resultados, se determinó que la escritura
expresiva disminuyó levemente los niveles de ansiedad estado y rasgo, sin embargo, no
estadísticamente significativa. Finalmente, se sugiere desarrollar estudios con mayores muestras
poblacionales y cuantificando las variables mediadoras y moderadoras, con el objeto de optimizar
la efectividad del tratamiento, ya que el mismo, es de fácil aplicación y bajo costo, adicional puede
ser complementario al modelo de intervención individual tradicional, contribuyendo a la
mitigación del fenómeno de afectaciones en salud mental, principalmente de cuadros de ansiedad
en estudiantes universitarios. The purpose of this pilot study was to evaluate the effectiveness of virtual and remote
expressive writing to reduce anxiety levels in the midst of the current Covid-19 pandemic in
Colombia. The sample consisted of 14 university students, with an average age of 35 years, mainly
women and finishing their professional training. A single-case AB experimental design was used,
with pre- and post-intervention measurements. For these measurements, the Trait-State Anxiety
Inventory (IDARE) was used to quantify the levels of anxiety in the sample. As a model of
intervention, the protocol formulated by Pennebaker was carried out, developing specific
adaptations to the Colombian context and the pandemic situation. Statistical analyses were
performed using SPSS version 16 software. Among other results, it was determined that expressive
writing slightly decreased levels of state anxiety and trait, however, not statistically significant.
Finally, it is suggested to develop studies with larger population samples and quantifying the
mediating and moderating variables, in order to optimize the effectiveness of the treatment, since
it is easy to apply and low cost, It can be complementary to the traditional individual intervention
model, contributing to the mitigation of the phenomenon of mental health effects, mainly of
anxiety tables in university students.
Keywords: expressive writing; anxiety; college students; mental health; pandemic.
Collections
The following license files are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Article
Reexperimentación emocional mediante escritura expresiva en jóvenes universitarios: Reflexiones fenomenológico-interpretativas en tiempos de pandemia Covid-19
Silva García, María Beatriz; Moreno Murcia, Luis Miguel (Revista Akadèmeia, 2021)La reexperimentación emocional mediante escritura expresiva ha demostrado ser efectiva y eficaz para la liberación de emociones y la expresión de sentimientos y pensamientos sobre una situación dolorosa o traumática. ... -
Article
Estrategias cognitivas de regulación emocional y síntomas de depresión en estudiantes universitarios:
Andrés, María Laura; Rodríguez-Espínola, Solange; Rodríguez-Cáceres, María Felicitas (Universidad Gabriela Mistral, 2017)Existen diferencias de género en la frecuencia de uso de estrategias cognitivas de regulación emocional (EC-RE). Estudios recientes sugieren que el tipo de ocupación que las personas desempeñan posee influencia sobre su ... -
Thesis
El derecho en tiempos de pandemia :
Casanova Minardi, Gerardo (Universidad Gabriela Mistral, 2020)El Derecho es una ciencia que se manifiesta en un conjunto de normas, preceptos y principios que regulan la vida en sociedad, las relaciones internas dentro de una nación o Estado, incluso fuera de él. La sociedad es un ...