Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.authorValladares Astudillo, María Angélica
dc.contributor.authorFuentes Maturana, Christian Leonardo
dc.contributor.authorSanhueza Mendoza, Rodrigo
dc.contributor.authorSilva Jiménez, Diego
dc.contributor.authorNorambuena Carrasco, Mariela
dc.date.accessioned2022-06-02T15:07:20Z
dc.date.available2022-06-02T15:07:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAkadèmeia, vol. 18, No 2 (Noviembre-Diciembre) pp. 120-147es_ES
dc.identifier.issn0718-9397
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugm.cl/handle/20.500.12743/2139
dc.description.abstractEl presente artículo da cuenta de la experiencia desarrollada en torno al proyecto de innovación académica, adjudicado por la carrera de Educación Diferencial, centrado en poner de manifiesto la inquietud sobre la existencia o no de prácticas universitarias inclusivas, extendiendo su interrogante a la labor de todos los docentes. Lo anterior en el contexto del modelo formativo basado en competencias de la Universidad Central de Chile, y del particular sello de la inclusión como motor del desarrollo humano, hoy en día entendido más allá de la educación especial, la formación de profesores diferenciales y las necesidades especiales, es decir, ampliando la perspectiva sobre la atención a la diversidad de estudiantes y el ejercicio real de acceder y progresar en todos los niveles del sistema educativo. La propuesta apostó por iniciar la experiencia a través de la participación de estudiantes y docentes de Educación Diferencial y Terapia ocupacional, con quienes se conformó una comunidad profesional de aprendizaje, que junto a las referencias nacionales e internacionales dieron como fruto, una guía con orientaciones ligadas a las prácticas universitarias inclusivas para profesores de distintas carreras.es_ES
dc.description.abstractThis article gives an account of the experience developed around the project of academic innovation, awarded by the career of Differential Education, focused on showing the concern about the existence or not of inclusive university practices, extending its question to the work of all the teachers. The foregoing in the context of the competency-based training model of the Central University of Chile, and the particular stamp of inclusion as an engine of human development, nowadays understood beyond special education, the formation of differential teachers and the needs special, that is, expanding the perspective on attention to the diversity of students and the real exercise of access and progress at all levels of the education system. The proposal opted to know the experience of students and teachers in the career of differential education and occupational therapy, collecting national and international references to bear fruit, a guide with guidelines linked to inclusive teaching practices for teachers of different University program. Keywords: Academic innovation; inclusive university practices; competency-based model; differential / special education; attention to diversity
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherAkadèmeiaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectInnovación académicaes_ES
dc.subjectPrácticas universitarias inclusivases_ES
dc.subjectModelo basado en competenciases_ES
dc.subjectEducación diferencial especiales_ES
dc.subjectAtención a la diversidades_ES
dc.titleMentores Inclusivos: Comunidad Profesional de Aprendizaje para una Docencia Universitaria Inclusivaes_ES
dc.title.alternative"Inclusive Mentors: Professional Learning Community For An Inclusive University Teachinges_ES
dc.typeArticlees_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States