Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.authorCarrasco Aguilar, Claudia
dc.contributor.authorCuneo, Claudia
dc.contributor.authorBórquez, Mabel
dc.contributor.authorBaltar Andrade, María Julia
dc.date.accessioned2018-09-03T18:48:22Z
dc.date.available2018-09-03T18:48:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAkadèmeia V.14 N°1 agosto 2016 pp: 7 - 30es_ES
dc.identifier.issn07189397
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12743/1404
dc.description.abstractEl presente artículo consiste en un estudio de casos, en dos establecimientos educativos de distinta dependencia. Por medio de dos estudios macroetnográficos, se analizan las prácticas de violencia escolar entre estudiantes, en vinculación con los fenómenos macrosociales. El liceo municipal nos muestra la figura de un reformatorio, orientado al encauzamiento de conductas, por medio de prácticas de vigilancia y castigo, lo cual tiene como finalidad, la reproducción social de clase. El colegio particular, nos presenta una comunidad que se distancia socialmente de todo lo que no se considere de élite. De esta manera, se generan prácticas de exclusión y discriminación social, manteniendo las desigualdades sociales y económicas. En ambos casos, la violencia entre pares se relaciona con una violencia difusa, institucional y simbólica, demostrando cómo las dinámicas escolares se encuentran vinculadas directamente con las finalidades de la educación.es_ES
dc.description.abstractThis article is a case study in two different schools in the region of Valparaiso. Two etnographics studies. We analyze the practices of school violence between students. We analyze their relationship. Results: The public school is like a reformatory that punishes and monitors behavior. This school reproduces inequalities of social classes. The private school is a community. The community moves away from society. The community is a community of elite. Both schools exclude and discriminate. In both cases, violence is institutional violence and symbolic violence.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad de Ciencias de la Informáticaes_ES
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
dc.subjectViolencia escolares_ES
dc.subjectControl sociales_ES
dc.subjectEducación Chilees_ES
dc.subjectEducación mediaes_ES
dc.titleEntre el reformatorio y la comun-unidad:es_ES
dc.title.alternativeestudio de casos sobre la violencia escolar en un liceo municipal y un colegio privado en Chilees_ES
dc.title.alternativeThe reformatory and community:es_ES
dc.title.alternativea case study about school violence, at private school and a public school in Chilees_ES
dc.typeArticlees_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 United States