Gabriela Mistral University Repository
The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl
Entre el reformatorio y la comun-unidad:
dc.contributor.author | Carrasco Aguilar, Claudia | |
dc.contributor.author | Cuneo, Claudia | |
dc.contributor.author | Bórquez, Mabel | |
dc.contributor.author | Baltar Andrade, María Julia | |
dc.date.accessioned | 2018-09-03T18:48:22Z | |
dc.date.available | 2018-09-03T18:48:22Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Akadèmeia V.14 N°1 agosto 2016 pp: 7 - 30 | es_ES |
dc.identifier.issn | 07189397 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12743/1404 | |
dc.description.abstract | El presente artículo consiste en un estudio de casos, en dos establecimientos educativos de distinta dependencia. Por medio de dos estudios macroetnográficos, se analizan las prácticas de violencia escolar entre estudiantes, en vinculación con los fenómenos macrosociales. El liceo municipal nos muestra la figura de un reformatorio, orientado al encauzamiento de conductas, por medio de prácticas de vigilancia y castigo, lo cual tiene como finalidad, la reproducción social de clase. El colegio particular, nos presenta una comunidad que se distancia socialmente de todo lo que no se considere de élite. De esta manera, se generan prácticas de exclusión y discriminación social, manteniendo las desigualdades sociales y económicas. En ambos casos, la violencia entre pares se relaciona con una violencia difusa, institucional y simbólica, demostrando cómo las dinámicas escolares se encuentran vinculadas directamente con las finalidades de la educación. | es_ES |
dc.description.abstract | This article is a case study in two different schools in the region of Valparaiso. Two etnographics studies. We analyze the practices of school violence between students. We analyze their relationship. Results: The public school is like a reformatory that punishes and monitors behavior. This school reproduces inequalities of social classes. The private school is a community. The community moves away from society. The community is a community of elite. Both schools exclude and discriminate. In both cases, violence is institutional violence and symbolic violence. | |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | Universidad de Ciencias de la Informática | es_ES |
dc.rights | Attribution-NoDerivs 3.0 United States | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/ | |
dc.subject | Violencia escolar | es_ES |
dc.subject | Control social | es_ES |
dc.subject | Educación Chile | es_ES |
dc.subject | Educación media | es_ES |
dc.title | Entre el reformatorio y la comun-unidad: | es_ES |
dc.title.alternative | estudio de casos sobre la violencia escolar en un liceo municipal y un colegio privado en Chile | es_ES |
dc.title.alternative | The reformatory and community: | es_ES |
dc.title.alternative | a case study about school violence, at private school and a public school in Chile | es_ES |
dc.type | Article | es_ES |