Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.authorBastidas Gaete, María Angélica
dc.contributor.authorMarcotti Fernández, Anthony
dc.contributor.authorVillarroel González, Alejandra
dc.date.accessioned2022-05-31T21:25:32Z
dc.date.available2022-05-31T21:25:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationRevista Akadèmeia, 17 (1), pp: 56-85.es_ES
dc.identifier.issn0718-9397
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugm.cl/handle/20.500.12743/2116
dc.description.abstractEl presente artículo pretende analizar la importancia de los agentes educativos del área de la salud en relación con el fenómeno migratorio, entendiendo a este último como un determinante social de la salud. Al ser un pilar fundamental del proceso educativo de futuros profesionales de la salud, el rol de estos agentes cobra especial relevancia al definir los determinantes sociales de la salud como aquellos factores y mecanismos por los cuales las condiciones en las que viven las personas afectan el nivel de salud, pero que son potencialmente remediables a través de políticas sociales y sanitarias. Es por esto que recae en ellos la responsabilidad de un cambio de paradigma en estas materias a través de una reformulación de las competencias culturales y conocimientos actitudinales, entendiéndolos como un saber-hacer complejo, basado tanto en la reflexión crítica como en la acción y en su aplicación para proporcionar cuidados culturalmente seguros, congruentes y eficaces, en asociación con individuos, familias y comunidades. En este contexto Chile se encuentra en una posición de oportunidad para proteger el bienestar y salud de la población migrante produciendo cambios en el contexto social, resaltando su importancia para la salud pública y fortaleciendo así aspectos de seguridad y desarrollo.es_ES
dc.description.abstractThis article aims to analyze the importance of education agents of the health area in relation with the migratory phenomenon, understanding the last one as a social determinant of health. Being a fundamental pillar of the educational process of future health professionals, the role of these agents takes on special relevance in defining the social determinants of health as those such factors and mechanisms for which the conditions in what people lives affect the level of health, but that are potentially remediable through social and health policies. It is for that reason that relays on them the responsibility for a paradigm change in these matters through a reformulation of cultural competencies and attitudinal knowledge, understanding them as a complex know-how, based on both critical reflection and action and in its application to provide culturally safe, congruent and effective care in association with individuals, families and communities. In this context, Chile is in a position of opportunity to protect the welfare and health of the migrant population by producing changes in the social context, highlighting it is importance for public health and thus strengthening aspects of security and development. Keywords: cultural competence, attitudinal knowledge, social determinants of health, migration.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherRevista Akadèmeiaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectCompetencia culturales_ES
dc.subjectConocimiento actitudinales_ES
dc.subjectDeterminantes sociales de la saludes_ES
dc.subjectMigraciónes_ES
dc.titleCompetencia cultural y conocimiento actitudinal en los agentes educativos del área de la salud: rol en la inmigración como un determinante social de la saludes_ES
dc.title.alternativeCultural competence and attitudinal knowledge in educational agents in the health area: role in immigration as a social determinant of healthes_ES
dc.typeArticlees_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States