Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.authorNovoa Echaurren, Ángela
dc.date.accessioned2018-09-05T19:46:06Z
dc.date.available2018-09-05T19:46:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAkadèmeia V.14 N°2 diciembre 2016 pp: 51 - 64es_ES
dc.identifier.issn07189397
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12743/1419
dc.description.abstractLa irrupción de las nuevas tecnologías de información y comunicación (TIC) en el presente de estudiantes y profesores ha contribuido en el desarrollo de una nueva ecología cultural, caracterizada por la convergencia del mundo virtual y presencial. Lo anterior ha facilitado el desarrollo de nuevas alfabetizaciones, frecuentemente asociadas a los conceptos “alfabetización digital” y “ciudadanía digital”. Este nuevo escenario ha presentado desafíos en la configuración del rol profesional docente. El presente artículo pretende exponer las diversas perspectivas que han contribuido durante los últimos años al debate sobre el rol de las TIC en el aprendizaje, los desafíos que enfrenta el mundo docente (tanto en el ámbito escolar como superior) y la potencial colaboración entre la integración de TIC y diferentes estilos pedagógicos.es_ES
dc.description.abstractThe irruption of information and communication technologies (ICT) in the world of students and teachers has contributed in the development of a new cultural ecology, which is characterized by the convergence of face-to-face and virtual settings of interaction. nA significant outcome of these changes is the development of new literacies, often related to the terms “digital literacies” and “digital citizenship”. Moreover, the new scenario has offered challenges to the professional role of teachers. This article aims to expose different perspectives concerning the role of ICT in learning, the challenges that teachers might encounter (either in school or higher education) and the potential collaboration between ICT integration and different pedagogies or styles of teaching.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad de Ciencias de la Informáticaes_ES
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
dc.subjectTecnología de la informaciónes_ES
dc.subjectAlfabetización computacionales_ES
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.titleNuevas alfabetizaciones y desafíos en la educación:es_ES
dc.title.alternativediscusión bibliográfica.es_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 United States