Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.advisorRodríguez Gálvez, Marcela Alejandra. Profesora guía
dc.contributor.authorRoss Reyes, Denise
dc.contributor.authorSanhueza Henríquez, Noelia
dc.date.accessioned2020-01-29T16:21:28Z
dc.date.available2020-01-29T16:21:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12743/1830
dc.description.abstractLa siguiente investigación se desarrolla en el marco de la obtención del grado académico de Master en educación. Se orienta a indagar y explorar las experiencias docentes frente a la implementación de herramientas tecnoeducativas gratuitas proporcionadas por la Web 2.0 dentro su didáctica, con la finalidad de reflexionar sobre el contexto de aplicación, las competencias docentes que se requieren, los desafíos que implica para el rol docente y las dificultades que presenta su implementación en el contexto de educación superior, particularmente en Institutos profesionales de la región Metropolitana de Chile. Bajo una metodología de investigación cualitativa de carácter fenomenológico, se indagó sobre la experiencia de 9 profesores del Instituto Guillermo Subercaseaux, organización que adscribe un modelo curricular de enfoque por competencias y que además reconoce e incorpora habilidades digitales en sus procesos de formación. Los profesores seleccionados realizaron clases en modalidad virtual y presencial en jornada vespertina durante el primer semestre 2919, en planes de estudio de carreras profesionales y técnicas que incorporan uso de plataformas LMS como complemento a la clase lectiva y brinda la profundidad teórica requerida por cada módulo. Esta implementación permite por una parte reducir la cantidad de horas que los estudiantes asisten a clases en esta jornada, orientar las actividades hacia la adquisición de las competencias y habilidades. Asimismo requiere de una nueva forma comprender de didáctica en educación superior, más flexible, inclusiva e innovadora, llevando a los docentes a incorporar dentro del proceso formativo el uso de herramientas tecno educativas como medio para alcanzar las competencias requeridas de los perfiles de egreso y a los estudiantes relacionarse con estas herramientas como medio de aprendizaje. Palabras clave: herramientas tecno-educativas, didáctica universitaria, web 2.0, Open Source, LMS, Entornos virtual de enseñanza aprendizaje, e-actividades, modelo de enfoque por competencias, competencias digitales en educación superior.es_ES
dc.description.abstractThe following research is carried out in the framework of obtaining the academic degree of Master in Education. It aims to investigate and explore teaching experiences in the face of the implementation of free techno-educational tools provided by Web 2.0 in its teaching, in order to reflect on the context of application, the teaching competencies that are required, the challenges that it implies for teaching role and the difficulties that its implementation presents in the context of higher education, particularly in professional Institutes of the Metropolitan region of Chile. Under a qualitative research methodology of a phenomenological nature, the experience of 9 professors of the Guillermo Subercaseaux Institute was investigated, an organization that assigns a curricular model of focus by competences and that also recognizes and incorporates digital skills in its training processes. The selected professors held classes in virtual and face-to-face mode during the first semester during the first semester 2919, in curricula of professional and technical careers that incorporate the use of LMS platforms as a complement to the teaching class and provide the theoretical depth required by each module. This implementation allows, on the one hand, to reduce the number of hours students attend classes on this day, to direct activities towards the acquisition of skills and abilities. It also requires a new way to understand higher education didactics, more flexible, inclusive and innovative, leading teachers to incorporate into the training process the use of techno-educational tools as a means to achieve the required competencies of graduation profiles and Students relate to these tools as a means of learning. Keywords: techno-educational tools, university didactics, web 2.0, Open Source, LMS, virtual learning teaching environments, e-activities, competency approach model, digital competencies in higher education.
dc.description.sponsorshipSeminario de Tesis. Magíster en Educación, mención Docencia para la Educación Superior. Universidad UCINF. Facultad de Educación.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad UCINFes_ES
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
dc.subjectSoftware de código abiertoes_ES
dc.subjectAplicaciones webes_ES
dc.subjectEducación superiores_ES
dc.subjectProfesoreses_ES
dc.titleExplorar experiencias de docentes del instituto Guillermo Subercaseaux que incorporaron dentro de su didáctica recursos tecnoeducativos open source disponibles en la web 2.0 para el desarrollo del aprendizaje en estudiantes de jornadas vespertinas durante el 2019.es_ES
dc.typeThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 United States