Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.authorMoreneo Font, Carles
dc.date.accessioned2018-09-12T17:36:48Z
dc.date.available2018-09-12T17:36:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationAkadèmeia V.15 N°2 noviembre-diciembre 2017 pp: 49 - 76es_ES
dc.identifier.issn07189397
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12743/1440
dc.description.abstractThe purpose of this article is to explore the relationship between critical incidents and changes in teacher identity positions, and the effect that these changes might have on School Community and institutional dynamic. This article considers a multilevel analysis (MULACI) for critical incidents constituted by Hubert Hermans and data from a relevant actor in an educational context moving from teaching in a particular educational level to another. Data collection was longitudinal and covered one natural year and included mapping critical stages, elicitation cards and a journey plot. The main findings show that the most stressful issues with a greater influence in identity occurred: the loss of a sense of activity accompanied by a loss of self-esteem. After adopting a new strategic position she achieved a good level of acceptance among all the teachers and a certain level of leadership in the area of innovative methodologies. MULACI offers an appropriate method to identify and analyse systematic relationships among different levels such as institutional, interpersonal and personal ones.es_ES
dc.description.abstractEl propósito de este artículo es explorar la relación entre los incidentes críticos y los cambios en los posiciones identitarias del docente, y el efecto que estos cambios pueden tener en la comunidad escolar y la dinámica institucional. Este artículo considera un análisis multinivel para incidentes críticos (MULACI) inspirado en la propuesta de Hubert Hermans y datos de un actor relevante en un contexto educativo que se mueve de la enseñanza en un nivel educativo particular a otro. La recolección de datos fue longitudinal y abarcó un año cronológico e incluyó el mapeo de etapas críticas, tarjetas de registro y una trama de viaje. Los principales hallazgos muestran que los problemas más estresantes con una mayor influencia en la identidad ocurrieron en torno a la pérdida de un sentido de actividad acompañado de una pérdida de autoestima. Después de adoptar un nuevo puesto estratégico, logró un buen nivel de aceptación entre todos los profesores y un cierto nivel de liderazgo en el área de metodologías innovadoras. MULACI ofrece un método apropiado para identificar y analizar relaciones sistemáticas entre diferentes niveles, tanto institucionales como interpersonales y personales.
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherUniversidad Gabriela Mistrales_ES
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
dc.subjectCompetencias docentes
dc.subjectIdentidad docente
dc.subjectIncidentes críticos
dc.titleThe role of critical incidents in the dialogical construction of teacher identity.es_ES
dc.title.alternativeAnalysis of a professional transition case.es_ES
dc.typeArticlees_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 United States