Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.advisorRomero, Ana Janet. Profesora guía.
dc.contributor.authorValenzuela Toledo, Katherine del Pilar
dc.contributor.authorZúñiga Venegas, María Paz
dc.date.accessioned2018-04-05T12:40:54Z
dc.date.available2018-04-05T12:40:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12743/878
dc.description.abstractLa presente investigación se basa en el estudio de la resolución de los conflictos, en los niños y niñas del primer nivel de transición del colegio Santa María de Santiago, de la comuna de Santiago Centro. Nuestro objetivo fue Diseñar un repertorio de estrategias destinadas a Educadoras de Párvulos del Colegio Santa María de Santiago, cuyo objetivo principal es poder ayudar a promover la resolución pacífica de los conflictos con los niños y niñas, ya que, al momento de intentar solucionar un conflicto existente entre los párvulos, se basan solo en llamar la atención, desaprovechando la posibilidad de poder generar un aprendizaje significativo de dicho conflicto, de esta manera se comenzó a observar la realidad en relación al estilo de convivencia que se da en el Colegio Santa María de Santiago, presentándose como problema de investigación las conductas desadaptativas de los niños y niñas los cuales generan conflictos con sus pares, desde este punto de vista ,se fue complementando con la aplicación de encuestas estructuradas, que tenía como objetivo Indagar en la experiencia de las Educadoras de Párvulos del Colegio Santa María de Santiago, en relación a: como aportan ellas en la resolución de los conflictos en los niños/as, De esta manera es que se decidió poder realizar esta investigación, la cual tiene en un principio un método de investigación acción-participativa, con un enfoque cualitativo, sin embargo a lo largo de la investigación se fueron combinando el método de la recolección de los datos, obteniendo asi un enfoque de tipo mixto el cual, nos permitió poder codificar los datos y analizarlos de un modo cualitativo y cuantitativo. Nuestro marco teórico fue construido en base a esta problemática, y contextualizado a las leyes vigentes de nuestro país, tal como lo es la Ley 20.370 general de Educación y sus modificaciones contenidas en la ley 20.536 sobre violencia escolar, siendo estos los organismos legales y normativos que sustentan la Convivencia Escolar en nuestro país, incorporando a su vez la importancia del rol del educador/a de párvulos como un agente facilitador y modelo de convivencia para los niños y niñas. ***** The present investigation was based on the study of the resolution of conflicts, in the boys and girls of the first level of transition of the Santa Maria school of Santiago, in the district of Santiago center. Our objective was to design a repertoire of strategies aimed at educators nursery of the Santa Maria School of Santiago, whose main objective is to be able to help promote the peaceful resolution of conflicts with the boys and girls, since, at the time of trying to resolve a conflict between the kindergartens, are based only on the attention, missing out on the possibility of being able to generate a significant learning of such conflict, in this way, began to observe the reality in relation to the style of community life in the Santa Maria School of Santiago, posing as a research problem the desadaptativas behaviors of children and girls which generate conflicts with their peers, from this point of view ,It was complemented by the implementation of structured surveys), which was intended to delve into the experience of the educators nursery of the Santa Maria School of Santiago, in relation to: how to bring them in the resolution of the conflicts in children, this way is that it was decided to be able to carry out this research, which is in principle a method of participatory action-research, with a qualitative approach, however in the course of the investigation were combining the method of data collection, thus obtaining a mixed type approach which allowed us to be able to encode the data and analyze it in a qualitative and quantitative way. Our theoretical framework was built on the basis of this problem, and contextualized to the laws of our country, as is the General Education Law 20,370 and its modifications contained in the law 20,536 on school violence, these being the legal and regulatory agencies that support the School Coexistence in our country, incorporating the importance of the role of the kindergarten educator as a facilitator and model of coexistence for boys and girls.es_ES
dc.description.sponsorshipProyecto de título. Licenciados en Educación. Universidad UCINF. Facultad de Educación.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad UCINFes_ES
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
dc.subjectEducación preescolares_ES
dc.subjectConvivencia escolares_ES
dc.subjectEstrategias de Enseñanzaes_ES
dc.subjectColegio Santa María de Santiagoes_ES
dc.titleConvivencia escolar : estrategias dirigidas a educadoras de párvulos para la resolución pacífica de los conflictos entre niños y niñas del primer nivel de transición, del Colegio Santa María de Santiago, de la Comuna de Santiagoes_ES
dc.typeThesises_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 United States