Gabriela Mistral University Repository

The Gabriela Mistral University Library has developed the following Academic Repository in order to preserve, disseminate and make available the full-text contents of the academic production developed by the different actors in the academic and research field of the University.
The UGM University at the beginning of the year 2017 incorporated the UCINF University, also adding that collection where we find memories, theses, degree works, academic magazines, speeches, books, digital and sound files. Contact: repositorio@ugm.cl

Show simple item record

dc.contributor.authorJiménez Lepe, Michael
dc.contributor.authorGajardo Díaz, Cristían
dc.date.accessioned2018-09-04T19:22:05Z
dc.date.available2018-09-04T19:22:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationAkadèmeia V.14 N°1 agosto 2016 pp: 87 - 102es_ES
dc.identifier.issn07189397
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12743/1412
dc.description.abstractLa educación de adultos en Chile ha experimentado diferentes transformaciones en el último tiempo. Los cambios generacionales de los estudiantes, la contención psicosocial que estos requieren y los prejuicios que los estigmatizan, representan un doble desafío para la labor docente en el área. Frente a esto, esta investigación tiene como propósitos comprender el sentido que los educadores otorgan a la educación de adultos y las implicancias que éste hecho reporta al proceso de regularización de estudios de un Centro de Educación Integral de Adultos de Santiago. Principalmente la investigación utiliza una metodología cualitativa. Ésta se presenta como una etnografía de alcance descriptivo, cuyas técnicas de registro son la observación y la entrevista. El escenario corresponde a un Centro de Educación Integral de Adultos del sector norponiente de Santiago, cuyos informantes son un grupo de profesores. El trabajo de campo fue realizado durante el año 2014 y duró 10 meses. El procesamiento de la información se llevó a cabo mediante la secuencia de la investigación. Los hallazgos vislumbran que el sentido que los profesores/as tienen de la educación posee relación con elementos objetivos y subjetivos del contexto donde se hallan inmersos. Entre estos se identifican valoraciones, funciones, representaciones y adversidades afrontadas. Sin embargo, se halla que la individualización e invisibilización de las adversidades que los docentes afrontan con los estudiantes, representan una tarea pendiente de analizar dada las nuevas interrogantes generadas.es_ES
dc.description.abstractThis article aims to give an account of the experience on political participation of university students militants on left, radicalism and Peronism of the National University of La Plata (UNLP, Argentina), both in terms of university policy as national policy. First, it presents a brief quantitative exploration about the game of similarities and differences between “activists and supporters” of university political groups, compared to the broader horizon of students who only identify themselves as “voting”. On the other hand, as the second, they are preliminarily explored the contours of a story about student activists profile militant.
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherUniversidad de Ciencias de la Informáticaes_ES
dc.rightsAttribution-NoDerivs 3.0 United States
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
dc.subjectEducación de adultoses_ES
dc.subjectEducadoreses_ES
dc.titleEl sentido de la docencia en la educación de adultos y sus implicancias:es_ES
dc.title.alternativeestudio etnográfico en un Centro de Educación Integral de Adultos de Santiagoes_ES
dc.title.alternativeThe sense of teaching on adult education and their implications:es_ES
dc.title.alternativeethnography study about an the Integral Center for Adult Education in Santiagoes_ES
dc.typeArticlees_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivs 3.0 United States
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivs 3.0 United States